Ana Sayfa Biyografi Öyküler 14/28 Ada'dan Yazılar Söyleşiler Kitaplar Hakkımda Tez Albüm İletişim
Son Eklenenler
Önerdiklerim
ZAMANSIZ ÖYKÜLER  Efe ERTEM, Kitap Zamanı, Sayı: 74, 5 Mart 2012
  

Bu yıl Türkiye Yazarlar Birliği’nin öykü dalında Edebiyat Mevsimi Büyük Ödülü’ne değer görülen Necati Mert’in beğeni toplayan “Zamansız” adlı kitabı Hece Yayınları tarafından okura sunuldu. “Zamansız”, hem öykü okuruna hem de öykücülüğümüze iyi gelecek…

“ZAMANSIZ”, NECATİ MERT, HECE YAYINLARI, 128 SAYFA, 9.50 TL

Necati Mert, uzun yıllardır deneme ve öyküyü birlikte götüren ve Türk edebiyatında benzerine az rastlanır bir nitelik taşıyan bir yazar. Denemelerdeki dili, dilin varılması zor noktalarına ulaşan, Türk edebiyatında anlattıkları kadar üsluplarıyla da zirveye oturan Cemil Meriç, Salâh Birsel gibi deneme üstatlarıyla kıyaslanabilecek, başlı başına bir ustalığın göstergesi. Aynı ustalık bambaşka bir halde, bu sefer öyküye yaraşır biçimiyle başka bir türde karşımıza çıkıyor.
Necati Mert’in son öykü kitabı “Zamansız”, usta yazarın son birkaç yıl içinde yayımlanan öykülerinden oluşuyor. Özellikle Hece Öykü’deki inceleme ve denemeleriyle edebiyattaki ustalığını bir deneme yazarı olarak gösteren yazar, “Zamansız”la “ben aslında öykücüyüm” demiş oldu. “Zamansız”ın okura ve Türk öykü(cü)süne verdiği mesaj bununla sınırlı değil.  
 
Klasik iyi, ama yazan nerede?
Türk edebiyatında süreğen bir “tartışmanın” ya da serzenişin konusudur öykünün vardığı nokta. Edebiyatın gücünü postmodernde arayanlar “kompleks” metinleri övmeyi adeta iş edinmiş, 90 kuşağına da hem yazdıkları hem övdükleriyle, çok şükür (!), kompleks metin yazarlığını aşılamayı başarmışlardır. “Klasik iyidir, ama Sait Faik’le birlikte o da öldü”cüler vardır bir de… Onlara göre de asıl iş klasiktedir ama, yazan nerde? Belki büyük bir iddia, Necati Mert okunmadan yapılan ve yapılacak her öykü tartışması havanda su dövmekten öteye geçemez. Deneme yazıları için adını Salâh Birsel, Cemil Meriç’le anmıştık… Öyküsü içinde aynı cümle içine konulacak isimler Sait Faik ve Memduh Şevket gibi ustalardır.
Necati Mert öykünün ve edebiyat dünyamızın röntgenini on iki yıl önce çekmiş, raporunu da yazmıştır aslında: “Paytonun F’si” (Çarksuyu, 1995). Geçelim…         
 
Öykünün duygusu, duygunun öyküsü
“Zamansız”, öykünün kalıba sığmazlığının bir usta elinden sunumu aslında. Bu sav, akıllara hemen şunu getirip çelişki olarak algılanabilir: Öykünün sınırlarını genişletmek isteyenleri kompleks metin yazarı olarak niteleyip kalıba sığmazlığı öykünün bir niteliği olarak tanımlamak da nesi? Belirtelim: Bu kalıba sığmazlığı doğru algılamak için kalıbın hacmini, niteliklerini bilmek, kabullenmek ve uygulayabilmek önkoşul. Benzetme olsun diye: Bir otomobil tasarlamak için yola çıkan kişinin bu tasarımda dört tekerleğe yer vereceğini biliriz. Çünkü iki tekerlekli olursa adı otomobil olmuyor!
 
Dil yalınlığı…
“Zamansız”da öykünün bütün zamanları iç içe. Klasik öykünün sınırlarını zorluyor, diliyle, kurgusuyla, duygusuyla bugüne taşıyor. Ancak yazarın kolay erişilmez bir dil yalınlığıyla ördüğü bu edebiyat, satır aralarına gizlemeden, “bu böyledir” özgüveniyle bir yeniye de yol veriyor. Necati Mert, “Zamansız”la aslında kendi kaleminin sınırlarını zorluyor. Bu tür zorlamalar risklidir. Yazarın emin adımlarla girdiği bu yoldaki asıl güvencesi ise öyküyü okurun belleği, bilinci ve aklıyla çatışma unsuru olarak değil, an’ın duygusunu aktarma vasıtası olarak görebilmesi. Siyaset, günlük hayat, psikoloji, nesneler, mizah, ironi ve daha fazlası Necati Mert öyküsünde yerli yerinde ve hayatın kendisi gibi iç içe, bütünsel.
Öykü okurunun yanı sıra, öykü yazma yolundakiler için de ufuk açıcı bir eser olan “Zamansız”ın, türe olan katkılarıyla kısa süre önce Necati Mert’e Türkiye Yazarlar Birliği Büyük Ödülü’nü kazandırdığını ve özellikle, öykü okuma hasretiyle kitapçıların “Tür: Öykü” reyonlarında kitap karıştıran ve nerede bu öykü, diyenlere çok iyi geleceğini belirtelim. Elbette Türk öyküsüne de…
 
Kitap Zamanı, Sayı: 74, 5 Mart 2012

Diğerleri

PARK, "ALT YANI BİR PARK" DEĞİLDİR Beytullah Emrah Önce, Tasfiye, Sayı: 51, Ocak-Şubat 2016

GÖNÜLLER KÜÇÜLDÜ Cihad Şahinoğlu, Hece, Sayı: 69, Eylül 2002

NECATİ MERT'İN "MİNNACIK BİR UÇURUM'U YA DA TAŞRANIN AYAK SESLERİ Faik BAYSAL, Cumhuriyet Kitap, Sayı: 347, 10 Ekim 1996

BİR ŞEHRİ ÖRMEK: "HİKÂYEM ADAPAZARI" Temel Karataş, 25 Aralık 2008

ADAPAZARI'NDA KIRK YIL  Yasin Şafak, Tasfiye, Sayı: 46, Ocak-Şubat 2014

MEMLEKET İÇRE BİR KİTABEVİ  Erdem Dönmez, TYB Akademi, Sayı: 10, Ocak 2014

MEMLEKET GİBİ KİTABEVİ  Beytullah Önce, Sakarya Yeni Haber, 1 Aralık 2013

TAŞRADA KİTAPÇI OLMANIN ÖTESİ  Özge Atasel, AGOS Kitapkirk, Sayı: 60, Kasım 2013

"MEMLEKET KİTABEVİ"NDEN İNSAN MANZARALARI  Temel Karataş, Milliyet Kitap, Ekim 2013

NE GOOGLE'A NE DE BAŞKA BİR KRONOLOJİYE GİRMİŞ BİR TARİH  Aslı Tohumcu, Radikal Kitap, Sayı: 658, 25 Ekim 2013

MEMLEKET GİBİ BİR KİTABEVİ  Bir Gün, 05 Ekim 2013

GECEYE UÇURULAN GÜVERCİNLER  Adnan ÖZER, Radikal İki, Sayı: 15, 19 Ocak 1997

GECEYE UÇURULAN GÜVERCİNLER  Nalan BARBAROSOĞLU, Adam Öykü, Sayı: 9, Mart-Nisan 1997

Necati Mert'e SAÜ tarafından Fahri Doktora ünvanı verildi...

ÖMER SEYFETTİN VE KİMLİK  Hale Kaplan ÖZ, Yeni Şafak, 5 Eylül 2004

OKUR KİTAPLIĞI'NDAN ELEŞTİRİ KİTAPLARI  Hakan ARSLANBENZER, Fayrap, Sayı 48, Şubat 2012

ŞEHRİN SESLERİ: NECATİ MERT  Necip TOSUN, Heceöykü, Sayı: 50, Nisan-Mayıs 2012

"ZAMANSIZ"  Cemile SÜMEYRA, Heceöykü, Sayı: 48, Aralık 2011-Ocak 2012 

ZAMANSIZ ÖYKÜLER  Efe ERTEM, Kitap Zamanı, Sayı: 74, 5 Mart 2012

DİL, TARİH VE EDEBİYAT ÜZERİNE DENEMELER: "KELEPİR SEPET"  Yusuf YAVUZYILMAZ, Ayraç, Sayı: 32, Haziran 2012
 
 
Site İçi Arama
 
Üye Girişi

Kullanıcı Adı :

Şifre :

Kayıt Ol - Şifremi Unuttum

Kitaplar
COPYRIGHT 2010 © Her Hakkı Saklıdır. İzinsiz ve Kaynak Gösterilmeden Alıntı Yapılamaz.
Networkbil.Net